Elevii intră uimiți pe ușa Liceului Teoretic Bogdan Petriceicu Hasdeu din orașul Drochia. Nu le vine a crede urechilor. Muzică faină, ritmată și pe placul lor răsună pe coridoarele luminoase și curate. Mai au 15 minute până să înceapă prima lecție. Așa că și-au lăsat rucsacurile în cabinete și savurează, făcându-se comod pe băncile din piele aranjate pe holuri, când o piesă din repertoriul trupei Holograf, când o piesă de-a cântăreței americane Billie Eilish.
Brusc muzica dispare, iar în boxele negre se aude vocea plăcută și caldă a elevei din a X-a, Maria Oșovschi. „Bună ziua dragi colegi! Vă salută „Hasdeu FM”! Acum avem pauza informativă. Vă aduc la cunoștință semnificația zilei de astăzi”. Salutul nu durează mai mult de 3-5 minute. Liceenii sunt informați despre ce urmează să se întâmple în liceu săptămâna asta, cine a mai câștigat vreun concurs, cine este omagiat, câteva curiozități, încheind cu un îndemn frumos.
Maria răsuflă ușurată. Cele cinci minute informative îi dau emoții aproape de fiecare dată. „Îmi place tare ceea ce fac. Am exersat mult la nivel de dicție, intonație. Mă bucur că pot aduce o notă pozitivă, un zâmbet pe față colegilor”, spune eleva cu părul roșu despre pasiunea sa de crainic la radio.
Pentru ultimele cinci minute de pauză, DJ Bogdan, elev întra XI-a, lasă pe post cântecele preferate ale liceenilor. „Regulamentul prevede că la radioul din liceul nostru se difuzează orice piesă dorești, numai nu se permite muzică de proastă calitate, manele sau ceva de genul „Sus paharul!”, explică tânărul înalt și brunet.
Apoi sunetul pieselor e înlocuit cu sunetul arhicunoscut și strident, care le aduce la cunoștință că încep lecțiile. Bogdan și Maria închid radioul și părăsesc cabinetul directoarei-adjuncte pentru educație și coordonatoare a Consiliului de Elevi (CE), Tatiana Gîscă.
Începând cu luna februarie curent, pauzele dintre lecții la Liceul Teoretic Bogdan Petriceicu Hasdeu din Drochia sunt diferite. „Sunt mai vesele, destul de drăguțe, informative și creative. Și, real, mie ca profesor îmi place atmosfera creată”, povestește entuziasmată Tatiana Gîscă.
Instalarea propriului radio și a câtorva boxe pe coridoare a influențat atmosfera și a îmbunătățit relațiile și comunicarea între liceeni, iar Consiliul de Elevi din cadrul acestei instituții a devenit mai unit și mai puternic, consideră Maria, care e și membră a acestui consiliu. „Elevii au mai multă încredere în Consiliu. Când am instalat radioul toți erau uimiți. Uau! Cum? Muzică la liceu? I-am întrebat pe ai mei din clasă dacă le-au plăcut ideea Consiliului de Elevi. Au spus că sunt extrem de entuziasmați și întra-adevăr se vede că am muncit și nu stăm degeaba”.
Lansarea postului de radio a fost posibilă datorită suportului financiar oferit de Fundația Soros Moldova. Liceenii au obținut grantul în cadrul proiectului „Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional”, implementat în parteneriat de Centrul de Resurse pentru Tineri Dacia și Centrul Contact-Cahul.
Mai întâi, își aduce aminte coordonatoarea Consiliului de Elevi, Tatiana Gîscă, a văzut un anunț, o inițiativă a Fundației Soros Moldova, care prevedea antrenarea elevilor în buna guvernare a instituției de învățământ, inclusiv prin sporirea rolului consiliilor de elevi în luarea deciziilor. Ulterior, împreună cu elevii a completat formularul de participare. „Nu credeam că vom câștiga și ne vom alătura celorlalte cinci licee-pilot, implicate în proiect”.
Proiectul a avut mai multe etape. Teodora Guțu, președinta Consiliului de Elevi, spune că mai întâi au avut parte de diverse activități ca să îmbunătățească activitatea consiliului și să-l facă mai puternic. „Am participat la training-uri despre cum să activăm mai bine, asistență, consultanță din partea experților, am organizat dezbateri. Scopul acestui proiect era să consolideze capacitatea consiliului nostru ca să acționeze, ulterior, ca un organ reprezentativ al elevilor în chestiuni importante pentru viața lor școlară, în strânsă legătură cu echipa managerială, profesori și părinți. Acum suntem ca o piesă dintr-un mecanism întreg, fără de care mecanismul nu ar funcționa atât de bine”, explică Teodora, elevă în clasa a XII-a.
Tot în cadrul acestui proiect au învățat și cum să determine o problemă în comunitatea lor, cum o soluționează. „Am învățat timp de două luni de vară cum se scrie un proiect, structura principală, iar când a trebuit să scriem proiectul propriu-zis în mai puțin de-o săptămână l-am și scris. Deja știam ce avem de făcut. Care sunt obiectivele, scopul, indicatorii”, zice Teodora mândră.
În toamnă a început ultima etapă a proiectului. „Împreună cu experții proiectului, responsabili pe partea de nord, Sergiu și Serghei, am început pregătirea pentru identificarea unei probleme și soluționarea ei. Pentru asta am elaborat un chestionar complex, care a fost distribuit tuturor liceenilor ca să se expună”, explică Teodora.
Chestionarul a cuprins inclusiv întrebări de genul dacă vii la liceu cu plăcere sau nu. După ce membrii Consiliului de Elevi au adunat chestionarele și le-au citit, au sesizat că în liceul lor sunt trei probleme arzătoare, care se regăsesc mai în toate răspunsurile liceenilor: lipsa unei comunicări eficiente între elev-elev, elev-profesor. A doua era că elevii nu au unde să-și petreacă timpul liber la recreații, iar a treia consta în faptul că microbuzul care-i aduce pe liceeni din satele învecinate în Drochia nu e cel mai sigur.
„Ne-am gândit că problema transportului poate fi soluționată cu administrația liceului. Șoferul nu purta mască pe timp de pandemie și nu aștepta toți elevii după ore. După ce s-a discutat cu dumnealui, a dispărut problema. Apoi am abordat problema comunicări neeficientă elev-elev și profesor-elev. Unele anunțuri nu ajungeau la clasă, astfel că o bună parte a elevilor nu erau la curent cu ce se întâmplă în școală. ”.
A fost organizată o dezbatere, în care două echipe au prezentat aceste probleme și au adus argumente de ce anume trebuie de rezolvat o problemă sau alta. Din cauza pandemiei, totul s-a organizat online, povestesc membrii Consiliului de Elevi. „S-a pus la vot și a câștigat că trebuie radioul”, ne confirmă Tatiana Gîscă.
La începutul anului 2021 a fost procurată tehnica necesară și au fost instalate boxele. „Cred că odată cu apariția radioului atmosfera în liceu, comunicarea, relațiile s-au îmbunătățit considerabil”, ne dă asigurări Bogdan Lazarencu, DJ, care își ia în serios munca în pauzele dintre lecții.
Liceenii, drept bonus, au primit un cadou din partea administrației liceului. „Au muncit mult, iar rezultatul s-a văzut. Așa că la inițiativa Consiliului de Elevi, administrația instituției a hotărât că dacă o problemă este soluționată cu ajutorul Fundației Soros Moldova, pe cealaltă o soluționează administrația. Respectiv, din bugetul instituției s-au alocat suplimentar 34 mii de lei pentru scaune și măsuțe ca să fie amenajate coridoarele.
Iurie Melinte, directorul instituției, a decis că va aloca anual în jur de 30 de mii de lei pentru soluționarea unei probleme din liceu, prezentată printr-o cerere de proiect, așa cum au învățat elevii în cadrul proiectului. „Au șansa în continuare să hotărască, să mai soluționeze ceva pentru ei”.
Ca urmare a participării Liceului Teoretic Bogdan Petriceicu Hasdeu în cadrul proiectului „Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional”, au prins viață principiile de organizare a Consiliului de Elevi în baza implicării participative a elevilor, iar ca rezultat au fost îmbunătățite mecanismele de funcționare a Consiliului și s-au produs mai multe schimbări în viața comunității școlare.
„De exemplu, am încercat să rezolvăm problema cu fumatul. Am realizat o campanie anti-fumat pe parcursul mai multor săptămâni. Am împărțit broșuri, pliante, am proiectat și filme despre dezvoltarea personală. Am invitat diverși specialiști: medici, psihologi, polițiști. Am încercat să discutăm cu „fumătorii” într-o modalitate prietenoasă. Nu i-am discriminat și nici cu degetul nu am arătat spre ei”, ne asigură Teodora Guțu, președinta CE.
Tinerii din Consiliul de Elevi al Liceului B.P Hasdeu se mândresc cu faptul că numărul fumătorilor în rândul elevilor s-a redus considerabil. „Nu în totalitate. Nu ne-am așteptat la niște rezultate fulgerătoare. Am încurajat ca ei, singuri, să conștientizeze”, spune Teodora.
O altă problemă pe care au aflat-o tot din sesizările elevilor, a fost cea cu transportul școlar. Șoferul putea să ia în microbuz mai multe persoane străine, care nu fac parte din liceu. „Noi am vorbit cu administrația, care la rândul ei a vorbit cu șoferul. Mijlocul de transport vine de la Consiliul Raional din Drochia și e destinat transportării elevilor din alte localități. De aceea s-a ajuns la o înțelegere cu șoferul să aștepte după ore 5-10 minute toți copiii. Ne bucurăm că această problemă s-a rezolvat”, afirmă Teodora.
Au fost soluționate și alte probleme cu ajutorul elevilor. Aceste succese le-au dat mai multă încredere în forțele proprii, recunosc elevii, fapt care a contribuit la crearea unei punți de încredere dintre administrația liceului și Consiliul de Elevi. „Prin intermediul consiliului am aflat despre transport, că șoferul ia mai multe persoane străine. Elevii au fost cei care au semnalat problema că în WC au un singur uscător din cauza căruia se face un rând mare. Deja este în plan să reînnoim veceul elevilor în următorul an. Toate ideile pe care le au, le indică și le discutăm la adunări, la care sunt invitați și dânșii”, confirmă Tatiana Gîscă.
Atât liceenii, cât și profesorii declară că în instituția lor mereu a fost pus accentul pe faptul că elevii au dreptul să-și exprime liber opinia, să fie ascultați și luați în considerație atunci când se iau decizii la nivelul managementului școlii. „Grație acestui fapt au și câștigat acest mini-grant prin care au reactivat postul de radio și nu doar. Avem încredere în ei. Le delegăm responsabilități și culegem rezultate”, ne spune cu mândrie Tatiana Gîscă.