În momentul în care am știut că o să venim la Călărași, am căutat imagini de arhivă ale orașului. Le-am găsit la Muzeul de Istorie și Etnografie, unde muzeografa Mariana Iurcu ne-a oferit detalii despre istoricul construcțiilor, surprinse în fotografii acum câteva zeci de decenii.
Ulterior, am mers în aceleași locuri imortalizate în pozele de epocă, ca să vedem cum arată ele în prezent. Cu schimbări radicale sau de fațadă, toate relevă, în esență, cum s-a schimbat orașul în ultimii cel puțin 70 de ani.
.
*
Gara. Clădirea datează din prima decadă a sec. XX, însă orașul a fost conectat la rețeaua de cale ferată mult mai devreme. Oficial, primul tren a intrat în Călărași la 21 aprilie 1873. (Foto: anii ‘50/2021)
.
Piața agroalimentara, locul unde călărășenii se întâlnesc încă din timpurile sec. XX. După construcţia căii ferate Chişinău-Ungheni, care trece prin Călăraşi, orașul a devenit un însemnat târg comercial. (Foto: necunoscut/2021)
.
Pompieria. Serviciul de pompieri din Călărași a început să funcționeze constant încă din anii ‘30 ai secolului trecut și-și avea sediul pe locul actualei policlinici orășenești (str. Bojole 1). În 1959, instituția s-a mutat cu vreo 50 de metri mai la vale, în clădirea de pe strada Toma Ciorbă 15 în care se află și în prezent. (Foto: 1979/2021)
.
Ceainăria. Amplasată pe actuala str. Mihai Eminescu, lângă fostul cinematograf, clădirea datează din perioada interbelică. A fost demolată în anii ‘60, împreună cu biserica de alături, în procesul de amenajare a zonei adiacente unui bloc de locuit în construcție. (Foto: necunoscut/2021)
.
Școala Pedagogică. Clădirea a găzduit Școala Pedagogică din Chișinău, evacuată în Călărași în 1945. A activat aici până la începutul anilor ‘80, când s-a mutat într-o clădire nouă și spațioasă de pe str. Alexandru cel Bun din Călărași, unde a activat până acum câțiva ani, deja cu statut de colegiu. (Foto: necunoscut/2021)
.
Școala sportivă. Clădirea datează din anii ‘20 ai sec. XX și a servit inițial drept fermă de vite. La sfârșitul anilor ‘40, a fost transformată în casă de cultură, instituție care s-a mutat într-un alt sediu peste 20 de ani. În prezent, aici își desfășoară activitatea Școala Sportivă Specializată de Rezerve Olimpice. (Foto: necunoscut/2021)
.
Muzeul de Istorie și Etnografie „Dumitru Scvorțov-Russu”. Construită în anii ‘50 și destinată inițial autorităților silvice, clădirea a mai servit pentru puțin timp drept sediu al Direcției raionale cultură și învățământ, ca apoi să găduiască, ani buni, Școala muzicală. În anul 2014, autoritățile locale au decis transformarea ei în muzeu. (Foto: necunoscut/2021)
.
Monumentul lui Vladimir Lenin. Este lucrarea sculptorului călărășean Dumitru Scvorțov-Russu. A fost instalată în anii ‘80 în fața actualei clădiri a Primăriei și demontată la începutul anilor ‘90, după ce Republica Moldova și-a proclamat independența față de URSS. În prezent, monumentul stă în curtea Gospodăriei Comunal-Locative din oraș, așteptând să fie transmis muzeului care poartă numele sculptorului care l-a creat. (Foto: necunoscut/2021)
.
Pod peste râul Bîc. Face legătură dintre Călărași și Tuzara, o comună de la periferia orașului. A fost construit pe la mijlocul anilor ‘20 ai secolului trecut, iar 40 de ani mai târziu a fost demolat și înlocuit cu unul din piatră și beton. (Foto: necunoscut/2021)
.
Poliția. (Foto: anii ‘70/2021)
.
Gara auto. (Foto: 1976/2021)
.
Strada Maxim Gorki, actualmente strada Nicolae Testemițanu. (Foto: anii ‘60/2021)